יום רביעי, 22 באוקטובר 2014

קטע מסריח...


ברור שלכם זה אף פעם לא קורה (-: אבל חלק נכבד מהאוכלוסייה סובל מגזים, נפיחות וכאבים.
האמת היא שכולנו פולטים גזים עד 15 פעמים ביום, בדר"כ נטולי ריח וקול. רוב הגזים הנפלטים הם אוויר רגיל שחודר למערכת העיכול "בטעות" תוך כדי נשימה. בעיקר כשמדברים ואוכלים יחד, לועסים מסטיקים או במצבי מתח, כששואפים הרבה אוויר. גורמים נוספים כמו חוסר פעילות גופנית, שינויים בהרגלי האכילה, עישון, אלרגיה ושילוב לא נכון של מרכיבי מזון עשויים לגרום לגזים.  
אצל כ-30% מהאוכלוסייה הבעיה מתרחשת באופן יומיומי ומפריעה לאיכות החיים. גזים נוצרים גם מפעילות של חיידקים המצויים באופן טבעי במעיים ו"אוכלים" שאריות מזון שלא פורק. גורמים לכך בעיקר מזונות תעשייתיים עם ממתיקים מלאכותיים מחד, ומאידך גם מזון עשיר בסיבים תזונתיים כמו דגנים מלאים, קטניות, שעועית וירקות ממשפחת המצליבים. גם מוצרי חלב ניגר המכילים לקטוז כמו חלב, אשל ויוגורט עלולים ליצור גזים, למי שאובחן כרגיש ללקטוז.

מה אפשר לעשות?

תוספים, חליטות ותרופות:

·        כדורי פחם לספיחת הגזים. הבעיה היא שהם סופגים גם חומרים אחרים בגוף ולכן לא מומלצים לאנשים שנוטלים תרופות או שיש להם חסרים תזונתיים.
·        תוסף פרוביוטיקה- יכול לשקם את אוכלוסיית החיידקים במעיים ומפחיתה את תוצרי הגזים.
·        אינזימי עיכול- המסייעים בפירוק המזון
·        חליטות ושילוב צמחים הסופחים את הגזים בצורה טבעית. הידועים שבהם אשר ניתן לשלב אותם במזון או בחליטה הם: קמומיל, קינמון, הל, מליסה, מנטה, אניס, טימין, ג'ינגר ושומר.
חשוב להדגיש בכדי לקבל מספיק חומר פעיל יש צורך להשתמש ב 2-5 גר' של הצמח (כלומר 2 שקיות תה או כף של צמח מיובש). חשוב לחלוט את הצמח מספיק זמן (לשפוך מים רותחים ולהמתין לפחות 5 דק). במקרה של מקלות קינמון מומלץ להרתיח את המקלות לפחות 10 דק.
טיפול מקדים במזון:

·        השריית קיטניות והנבטה תמנע את רוב הבעיות.
·        בישול הקטניות עם עלי דפנה, קימל או אצת קומבו.
·        הרגלת מערכת העיכול בהדרגה. התחילו עם הקטניות הקלות לעיכול כמו עדשים שחורים וכתומים מושרים ומנבטים והמשיכו בהדרגה לשעועית וחומוס.
·        ירקות ופירות טריים, בעיקר ממשפחת המצליבים (כרוב, כרובית וכד') הם קשים יותר לעיכול. מי שסובל מקשיי עיכול כדאי שיעביר את הירקות והפירות בישול מקדים (הקפצה, בישול, אידוי, אפייה).
הרגלי אכילה
·        לא לשתות ולאכול ביחד.
·        להימנע ממשקאות תוססים ומוצרי מוזן מתועשים
·        לאכול את המזון הקשה לעיכול במחצית הראשונה של היום כאשר מערכת העיכול יותר חזקה.
·        אכילה איטית ולעיסת המזון היטב.
·        לא להפריז בכמויות
רפואה משלימה
·        רגישויות למזון- מומלץ מאוד לפנות לנטורופת ולבדוק את נושא הרגישות למזון. יש מזונות שהגוף שלכם מתקשה לעכל וגריעתם מהתפריט ישנו משמעותית את הסימפטומים.
·        רפקלסולוגיה, פרחי באף, עיסוי בטן – שיטות הטיפול ברפואה משלימה עוזרים לאזן את הגוף ולהרגיע את הסטרס ובכך תורמים לשיפור תפקוד מערכת העיכול.


רוצים ללמוד לאכול בריא? בואו להתפנק בארוחת בוקר טבעונית ועל הדרך תלמדו איך לאכול נכון, לרדת במשקל ולהימנע ממצבים שראיתם בסרטון.. 

הכותבת מתמחה בהדרכות תזונה ומטפלת ברפואה משלימה. מוזמנים לאתר, לדף הפייסבוק ולבלוג

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה